Zanzibar, een land van uitersten.. - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Ester Bunt - WaarBenJij.nu Zanzibar, een land van uitersten.. - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Ester Bunt - WaarBenJij.nu

Zanzibar, een land van uitersten..

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

12 December 2013 | Tanzania, Zanzibar


Een enkele reis Nairobi werd het 2 weken geleden. Niet omdat ik zo graag naar Kenia wou, maar omdat het noodzakelijk was. Een paar dagen luxe in het ziekenhuis tot gevolg.

Achteraf gezien speelde dit probleem al langer, een blaasontsteking die in september de kop op stak, deed mij dan nu afreizen naar Nairobi. Vier weken geleden lag ik voor pampus op de bank met 40 graden koorts, mijn radar gaat dan al snel af aangezien mijn nier niet zo goed met die temperaturen om kan gaan.. Ik zelf wel (buiten dan).
Diagnose Zanzibar: ontsteking.. ik wist zelf wel hoe laat het was.. nierbekkenontsteking, eigenlijk een opname waard maar aangezien de medische zorg op Zanzibar verglijkbaar is met eeuwen geleden, mocht/moest ik mijn zware medicijnen thuis innemen. Na twee weken leek het probleem opgelost. Helaas te vroeg gejuicht aangezien mijn lichaam 2 weken geleden aangaf dat het weer fout was..

Dit keer bedachten ik en mijn arts in NL geen twee keer aangezien mijn nierfunctie gezakt was naar 19 procent en dus zat ik dus zo een dag later in het vliegtuig naar Nairobi…

Wat een wereld van verschil.. Zanzibar en Kenia.. Bij aankomst bij het kidney center werd ik hartelijk ontvangen met thee en brood om daar te wachten op de arts die mij in 2011 ook behandelde. Een kort gesprek met de vraag wat ik in Zanzibar deed leidde uiteindelijk tot een opname… 1 a 2 dagen..

De infectie bleek de dag later van zodanige hardnekkige aard dat ik 5 dagen als antibiotica fles heb mogen rondlopen en liggen in bed. Met als resultaat een nierfunctie die volledig herstelde en zelf beter dan ooit is/was..
Na ontslag nog 3 dagen bij vrienden in Kenia mogen en kunnen uitrusten en daarna weer terug naar Zanzibar…

Karibu Zanzibar.. Mooie witte stranden, heerlijk warm weer en zoals ze hier zeggen vriendelijke mensen… Bij aankomst werd mij om 30 dollar gevraagd aangezien ik in alle onrust tijdens vertrek naar Kenia mijn vaccinatieboekje was gegeven. Krijg de … dacht ik… gelukkig heb ik me hier netjes uit kunnen praten.. (30 minuten verder) daarna door naar immigratie waar ze ook weer geld wouden.. Wat nou.. Karibu Zanzibar.. het systeem hier is verpest… door en door verpest..
Niet door de mensen, maar door de overheid…
Na terugkomst uit Nairobi realiseer ik me dat des te meer…

Gezondheidszorg is geen prioriteit.. Mensen worden keer op keer verkeerd behandeld waardoor de aandoening vaak (levens) bedreigend wordt. De prioriteit ligt bij het binnenhalen van zoveel mogelijk geld, en om dat te bereiken moet je je eigen economie om zeep helpen. Zo hebben ze per 1 november de prijzen van de elektriciteit et 200% omhoog gegooid, kleine bedrijven kunnen hierdoor zich geen elektriciteit meer veroorloven waardoor de zaken slecht gaan, maar ook individuele huishoudens moet het zonder stroom doen.
Als blanke heb je het goed, want zonder elektriciteit door het leven is voor ons nauwelijks een optie. Met temperaturen van 38 graden is een ventilator namelijk wel welkom..

Een ei(land) met potentie dat langzaamaan verder terug in tijd gaat, een overheid die zijn bevolking niet serieus neemt, die niet zorgt voor basis behoeftes, en een overheid die als doel heeft onafhankelijk te worden van Tanzania… Ik wens ze geluk..
Maar wat komt er terecht van de bevolking vraag ik mij af… want die zullen slachtoffer worden van het systeem…

Ik ben over 10 dagen weer even in NL, even opladen en van de kou en kerst genieten… samen met lieve vrienden en familie..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 15 April 2013
Verslag gelezen: 942
Totaal aantal bezoekers 11715

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 09 Mei 2013

Werken op Zanzibar

Landen bezocht: